Historia szkoły
Specjalny Ośrodek Szkolno-wychowawczy w Otwocku powstał w 1971 roku i jest instytucją działającą na rzecz dzieci niepełnosprawnych umysłowo.
Pierwsza Szkoła Specjalna na terenie Otwocka powstała w 1961 r. Powołało ją Kuratorium Okręgu Szkolnego Warszawskiego. Szkoła obejmowała klasy I - IV. Rok 1977 przyniósł połączenie wszystkich placówek szkolnictwa specjalnego na terenie Otwocka w jeden Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy.
Decyzją Starostwa Powiatowego w 2000 r. w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego włączono Szkołę Podstawową Specjalną Nr. 2 dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim.
Misja szkoły
Misja Ośrodka brzmi:
„UWIERZ W SIEBIE! POTRAFISZ TO ZROBIĆ”
Jako punkt wyjścia do tworzenia programu wychowawczego Ośrodka nauczyciele uznali potrzeby dziecka, a zwłaszcza potrzebę bezpieczeństwa, poczucia własnej wartości, potrzebę akceptacji oraz samorealizacji. Podkreślają oni ważne, jeśli chodzi o uspołecznianie uczniów niepełnosprawnych umysłowo znaczenie budowania więzi międzyludzkich, poczucia wspólnoty, powszechnie obowiązujących norm, praw i obowiązków oraz wartości.
Dzięki staraniom kadry pedagogicznej uczniowie otrzymują wszechstronną, wielospecjalistyczną pomoc, która ma na celu przygotowanie naszych wychowanków do przyszłego samodzielnego życia.
Uczeń objęty jest intensywną opieką a więc indywidualną terapią czy indywidualnym programem edukacyjno - wychowawczym. Dzięki temu każdy uczeń może pracować we własnym tempie i zgodnie z posiadanymi możliwościami intelektualnymi.
Indywidualne predyspozycje i zainteresowania rozwijane są na zajęciach plastycznych, muzycznych, technicznych, komputerowych, teatralnych, tanecznych oraz sportowych. Każdy uczeń ma więc szanse rozwijania swoich ukrytych możliwości a tym samym budzenia wiary we własne siły.
Mnogość różnych ciekawych metod, form pracy, niebanalnych pomysłów realizowanych w Ośrodku sprzyja efektom zgodnym z naczelną misją Ośrodka.
Skład ośrodka
W skład Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego wchodzą:
- Szkoła Podstawowa Specjalna Nr. 1 dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
- Szkoła Podstawowa Specjalna Nr. 2 dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,
- Powiatowe Gimnazjum Specjalne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym,
- Szkoła Zasadnicza Specjalna dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
- Szkoła Przysposabiająca do Pracy Zawodowej,
- Internat dla uczniów ze wszystkich typów szkół Ośrodka,
- Świetlica terapeutyczna.
Uczniowie w Ośrodku otrzymują wszechstronną, specjalistyczną pomoc, która ma na celu przygotowanie ich do przyszłego samodzielnego życia. Uczeń objęty jest indywidualną terapią oraz indywidualnym programem edukacyjno-wychowawczym.
Zajęcia edukacyjne, rewalidacyjne i wychowawcze odbywają się w specjalnie przystosowanych do tych zajęć pomieszczeniach, salach, klasach czy pracowniach.
Wymagane dokumenty
Wymagane dokumenty przy przyjęciu ucznia do Ośrodka Szkolno- Wychowawczego.
- Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Podanie rodziców o przyjęcie ucznia.
- Akt urodzenia ucznia.
- Opinia wychowawcy z poprzedniej placówki szkolnej.
- Odpis arkusza ocen.
- Dokumentacja zdrowotna:
- karta zdrowia,
- karta szczepień.
- Wywiad środowiskowy.
- Decyzja Starosty Powiatu (przy przyjęciu ucznia do Internatu).
|